Soğutmada Kullanılan Kompresör Montajı

Kompresör Montajı

Kompresör montajına geçmeden önce kompresör giriş, çıkış ve servis borularının özellikleri, rekorla birleştirilme veya kaynatarak birleştirme işlemi ve kaynak işleminde kullanılan malzemeler hakkında gerekli bilgi ve becerinizi artıracak işlemlerden bahsedeceğiz.

Soğutma devrelerinde kullanılan kompresörlerin gücü ne olursa olsun uzun ömürlü ve arızasız çalışması, doğru şekilde montajla mümkün olur. Montajda dikkat edilecek hususların başında yer seçimi ile uygun, montaj ve tespit elemanlarının kullanılması gelir.

Montaj sırasında ve sonrasında verilebilecek bakım, onarım gibi servis hizmetleri için de uygun alanın bulunması son derece önemlidir.

Kompresör Montaj Ayağı Bağlama

Kompresörler buzdolabı alt tabanında bulunan ve çelik konstrüksiyondan hazırlanmış altlık üzerine monte edilir. Kompresörler söküldüğü gibi yerlerine dikkatli bir şekilde monte edilmelidir. 

Montaj esnasında aşağıda montaj detayı verilen birleştirme sistemine uyulmalıdır. Aksi halde dolapta istenmeyen titreşimler ve sarsıntılar meydana gelmesi kaçınılmaz olur.

Bunun için öncelikle şasede kalan titreşim lastiklerini yeni kompresör ayaklarına takmalı, sonra da kompresör şasedeki yerine oturtulmalıdır.

-Kompresörden kaynaklanan titreşimleri sönümlemek,

-Nakliye esnasında kompresörü sabitlemek,

-Kompresör duruş ve kalkışlarında yatay hareketleri önlemek amacıyla dizayn edilmiştir.

Bu nedenle montaj ayak bağlantıları, kompresör modeline göre aşağıdaki gibi bağlanmalıdır.

-Somun
-Pul
-Titreşim lastiği
-Kompresör S ayağı
-Cıvata
-Zemine bağlantı ayağı


Çelik konstrüksiyon taban üzerine kompresör montajı

Kompresör Elektrik Bağlantısı
 
Kompresör motor tipine göre kataloglarda belirtilen uygun kablo bağlantı şemasını kullanarak elektriksel bağlantıları yapınız. Kataloglarda belirtilen talimatlarda onaylanmış kalkış elemanı, termik koruyucu gibi elektriksel malzemelerin dışında alternatif başka eleman kesinlikle kullanmayınız.

Bu elemanların herhangi bir değişikliğinde, eksikliğinde veya ek eleman kullanıldığında kompresörler ciddi hasar görebilir.

Boru Lehim İşlemleri

-Kaynak şaloması ile soğutma sistemindeki herhangi bir boruyu sökmek istediğiniz takdirde mutlaka sistemdeki bütün gazın boşalmış olduğuna emin olunuz.

-Her zaman için iki ucu da kapalı olan, temiz ve nemi alınmış boruları kullanınız.

-Boruları kesip form verirken sisteme herhangi bir şekilde pislik gitmemesine dikkat ediniz.

-Soğutma sistemi montajı yapılırken kaynak alevinin boru-muhafaza birleşim noktasına direkt teması önlenmelidir. Birleşim noktasını ıslak bir bezle sarmanız boru dibi çatlamalarını önlemek için faydalı olacaktır.

-Lehimleme işlerinizde gümüş kaynak teli kullanınız.

Kompresör Montaj İşlemleri
 
-Nakliye ve montaj işlemleri sırasında kompresörü dik tutunuz, yan veya ters konuma getirmeyiniz.

-Kompresör ve/ veya soğutucu sistemi tapasız ortama açık olarak 15 dakikadan fazla bekletmeyiniz.

-Soğutma sistemi vakum edilirken sadece giriş tarafından değil her iki taraftan da uygun vakum pompası ile vakum edilmeli ve kompresör kesinlikle vakum aracı olarak kullanılmamalıdır.

-Sadece giriş tarafından vakum yapılması zaman kaybettirecektir. Vakum seviyesi her zaman için vakum pompasından değil soğutma sistemi üzerinden ölçülmelidir.

-Olası bir elektrik tehlikesini önlemek için çalışırken kompresörün terminal kapağı takılı olmalıdır.

-Kompresörün toprak bağlantısını yapmadan elektrik vermeyiniz.

-Servis ve giriş borularının bağlantıları değiştirilmemelidir. Aksi takdirde kompresörün büyüklüğüne göre bir kapasite kaybı oluşacaktır.

-Kompresörlerimiz yağ basılmış olarak sevk edildiklerinden dolayı, yağ ekleme veya başka bir yağla karıştırma işlemi yapmayınız.

-Soğutma sistemi arızalarının tamirinde mutlaka soğutucu sistem gazına uygun drayeri kullanınız. R12 ile kullanılan kurutucular R134a ile uyumlu olmadığından dolayı kullanılmaları sakıncalıdır.

-Kompresörlerin içine antifriz içeren maddeler konulmamalıdır. Bu maddeler kompresörler içinde aşındırıcı etkiler yarattıklarından parçaların ömrünü azaltmaktadır.

-Kompresörler vakum ortamı altında yüksek voltaj testine tabi tutulmamalıdır. Zaten yeni nesil bütün kompresörler 1500-200 V’ luk yüksek voltaj testine tabi tutulmaktadır.

-Sistemi gereğinden fazla şarj etmeyiniz. Eğer aşırı şarj durumu söz konusu oldu ise kompresörün muhafazası dikiş kaynağından ayrılabilir. 

Ayrıca, asrı şarj edilmiş bir soğutma sisteminde kompresör çalışmaya başladığı zaman bu fazla şarj sıvı olarak engel teşkil edecek ve kompresör kalkış yapamayacaktır (Kilitli rotor pozisyonu). Kalkış yapmaya çalışması esnasında kompresör sargıları üzerinde gerilim bulunacak ve bu da fazla gazı ısıtarak sistem basıncının yükselmesine yol açacaktır.

-Şarj işlemi tamamlandıktan sonra uygun bir kaçak detektörü ile sistem kontrol edilmelidir.

Sonraki Yazılar
« Prev Post
Önceki Yazılar
Next Post »